11 oktober 2023
Hoe Oscar administratieve lasten vermindert voor The Mental Move
The Mental Move stapte over naar Oscar in een vrij hectische tijd; het Zorgprestatiemodel was net ingegaan, en dat liep niet geheel vlekkeloos. Ondanks de uitdagingen die het Zorgprestatiemodel met zich meebracht, zoals het factureren, zorgde Oscar voor het wegnemen van veel administratieve lasten. Ontzorgen, zodat The Mental Move juist kan zorgen.
In deze blog vertelt directeur van The Mental Move en GZ-pyscholoog Ruth de Heer over de ervaring en samenwerking met Oscar.
Over The Mental Move
The Mental Move helpt organisaties bij het verbeteren van de mentale gezondheid en de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers. Bijvoorbeeld met impactvolle en snelle professionele begeleiding middels digitale tooling: preventieve zelfhulpmodules, een mentale helpdesk, workshops en een preventief medisch onderzoek: online, snel en veilig.
Op deze manier draagt The Mental Move bij aan een wereldwijde beweging, op weg naar meer openheid, toegankelijke en snellere mentale zorg en meer bevlogen medewerkers. Mensen helpen om de hoge druk vóór ze te laten werken, in plaats van tegen ze. Zodat ze zich ontwikkelen tot veerkrachtige en vitale personen.
Ruth vertelt: ‘Bij The Mental Move kun je terecht voor amplitie, preventie en curatie op het gebied van mentale gezondheid. Dat betekent dat wij de medewerker helpen zich te versterken, wat de kans op uitval verkleint. We helpen tijdens de gehele reis. Vanaf een vroege signalering wanneer een medewerker zich nog goed voelt en zichzelf wil versterken, naar het ‘oranje gebied’ wanneer men klachten begint te ontwikkelen tot het ‘rode gebied’ waar men daadwerkelijk al klachten heeft. En doordat wij in die verschillende fases verschillende diensten aanbieden, hebben wij best wel veel wensen aan ons administratiesysteem. 'Daar komt Oscar bij kijken.’
De specificaties van een nieuw ECD
Wat voor The Mental Move een belangrijke vereiste was, is de integratie met Outlook en gebruiksvriendelijkheid. Ruth: ‘Medewerkers schieten bij ons afspraken voor hun zakelijk zorgtraject in via een Microsoft-planner die gelinkt is aan onze agenda. Wij wilden dus heel graag een softwaresysteem dat met Outlook integreert, zodat we deze als basis in onze planning kunnen gebruiken. Als we met twee aparte systemen moeten werken dan is de foutgevoeligheid van onze planning te groot. Daarnaast was gebruiksvriendelijkheid een hele belangrijke. Het nieuwe ECD moet intuïtief voelen. En uiteraard zo veel mogelijk geautomatiseerd, zodat we zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan administratie.’
De eerste ervaringen
De therapeuten van The Mental Move werken nu al anderhalf jaar met Oscar. De geluiden zijn positief volgens Ruth. ‘Het dossier is logisch opgebouwd. Mensen vinden het weinig kliks om te moeten doen wat het moet doen. Oscar is erg intuïtief op dat gebied’ legt Ruth uit. Ook het geïntegreerde cliëntportaal is een verademing. Ruth: ‘Voordat we met Oscar werkten maakten we gebruik van een apart cliëntportaal, een los systeem met verschillende logins. Nu is dit geïntegreerd in het ECD waardoor we alle communicatie met onze cliënten binnen één systeem houden. En ook de koppeling met Infomedics, voor het automatisch sturen van facturen, vinden we heel prettig na een jaar handmatig factureren.’
Momenteel wordt er door Oscar ook nog hard gewerkt aan verdere automatisering. Bijvoorbeeld aan de koppeling met Zorgdomein; het systeem van waaruit een huisarts doorverwijst. ‘Nu meldt een cliënt zich bij ons aan, vragen wij alle persoonsgegevens uit en neemt de cliënt een verwijsbrief mee vanuit de huisarts. Straks kan de huisarts in zijn systeem ons aanklikken en wordt de informatie en verwijsbrief automatisch in Oscar ingeladen. Daar kijken we erg naar uit’, vertelt Ruth.
De samenwerking met team DataLeaf
Hoe The Mental Move de samenwerking met (het team van) DataLeaf ervaren heeft? Ruth: ‘Wij zien DataLeaf als een hele betrouwbare samenwerkingspartner. Een voorbeeld; Toen het Zorgprestatiemodel werd ingevoerd was de hele zorgsector in rep en roer. Softwarebedrijven kregen van de overheid te weinig tijd om de benodigde aanpassingen te kunnen doorvoeren. Zodoende was factureren nog niet mogelijk. DataLeaf heeft hier keihard aan gewerkt, en uiteindelijk hadden ze de facturatie veel sneller voor elkaar dan veel ‘giganten’ in de ECD-branche. Ook ervaren wij altijd transparantie over het ontwikkelproces. We worden goed meegenomen in het proces en de tijd die bepaalde functionaliteiten kosten. Zo weten we altijd waar we aan toe zijn en wat we kunnen verwachten. Het contact is heel prettig; vragen worden snel opgepakt en het overleg is duidelijk. Wij zijn in ieder geval zeer tevreden!’’